Op vakantie met een newborn..

Gepubliceerd op 7 juli 2018 om 06:00

Vorig jaar gingen wij heerlijk op vakantie met Joshua, hij was toen precies 6 maanden oud. We vertrokken toen met de auto voor 3 weken richting Hongarije en Kroatië en hebben echt ontzettend genoten. Ook nu hebben we lichtelijk last van vakantie kriebels, maar op vakantie met een newborn, is dat wel zo’n goed idee?

Vakanties met Joshua..

Toen Joshua 10 weken oud was zijn wij een lang weekend naar Center Parcs geweest. We kozen voor Park Zandvoort. We hadden ontzettend geluk met het weer, het was toen begin april, en hebben elke dag heerlijk over het strand gelopen. We zaten toen in het hotel dat bij het park hoort en besloten al snel dat dat alles behalve ideaal is met een baby. Zodra de baby op bed ligt, zit je daar. Je kunt geen kant op en je kunt ook niet echt geluid maken. We zaten dus elke avond op bed met de tv zachtjes aan.

Center Parcs is echt heel erg leuk met kleintjes, zelfs met een newborn! Zo gingen wij bijvoorbeeld babyzwemmen en elke avond heerlijk uit eten. Niemand die raar of verveeld opkijkt als je kindje huilt, of als je tijdens het eten je kindje de borst geeft. Ik vond dat echt heel erg fijn en kan echt wel zeggen dat die relaxte sfeer eraan heeft bijgedragen dat ik daarna eigenlijk altijd zonder moeite, openbaar heb gevoed. Ik kan me voorstellen dat als je in het begin rare blikken krijgt, dat je daar misschien onzeker van wordt, maar die ervaring heb ik gelukkig niet.

Tim en ik spraken wel naar elkaar uit dat wij in het vervolg niet meer voor een hotel zouden kiezen, maar voor een huisje of bijvoorbeeld een stacaravan zodat je als ouders ook wat meer vrijheid hebt en bijvoorbeeld ook lekker buiten kan zitten als het weer dat toelaat. Nu is het met een baby natuurlijk wel vrij makkelijk omdat die ook in de kinderwagen nog wel slapen en je dus niet heel de dag in je hotelkamer zit, maar zodra ze iets groter worden en dus alerter, dan slapen ze niet meer zomaar overal en je wilt je kindje wel graag de rust gunnen om te kunnen slapen.

Vorige zomer gingen wij dus naar Hongarije en Kroatië met de auto. Wij huurde voor Joshua een reiswieg voor in de auto. Dat was echt ideaal! Kindjes mogen niet te lang in de maxi cosi, maar omdat dit dus een bedje is, kan je gewoon lekker aan één stuk doorrijden! Je kindje kan met deze reiswiegje tot een lengte van 75 centimeter, liggend worden vervoerd. Wij besloten te gaan rijden na de laatste voeding zodat Joshua kon slapen en hij er het minst last van zou hebben. We hebben er 17 uur over gedaan om op onze bestemming in Hongarije aan te komen maar het ging echt perfect. We gingen toen wel in het hoog seizoen weg dus hebben onderweg best veel file gehad. Joshua heeft bijna heel de weg geslapen en als hij wakker werd, dan stopte we even, aten en dronken we wat, en gingen we weer verder.

In Hongarije gingen wij naar het huis van mijn schoonouders. Het huis staat in een klein dorpje waar eigenlijk verder niets is. Met de auto is er wel genoeg te doen overigens. Zo kunnen we lekker gaan zwemmen, uit eten of naar de dierentuin.

Het huis is simpel, maar je bent wel echt even helemaal weg! Bij het huis zit een enorme tuin met daar achter nog een moestuin, leuk om daar de ingrediënten voor het avondeten bij elkaar te zoeken. Overigens deden we dat maar een paar keer en gingen we verder lekker uit eten.

Het leven in Hongarije is heel goedkoop, zeker als je niet in toeristisch gebied zit. Je kunt er bijvoorbeeld met zijn vieren pizza eten, een toetje en koffie na nemen en ook nog fooi geven en voor €30,- klaar zijn! Dat red in in Nederland niet eens meer bij de McDonalds!

Halverwege onze vakantie gingen wij een week naar Makarska, Kroatië. We huurde daar een bungalow op een camping aan het strand. We zaten daar echt midden in het toerisme en ik vond dat wel een hele welkome afwisseling met de rust in Hongarije.

Elke ochtend gingen we een uurtje met Joshua naar het strand en gingen met hem de zee in. Hij vond dat echt fantastisch en we moesten zijn zwemband echt goed vasthouden want hij ging er echt vandoor. Na het zwemmen gingen we dan terug naar de bungalow zodat Joshua nog even kon slapen en wij konden ontbijten. Wij zaten dan lekker buiten en soms gingen Tim of ik nog even terug naar het strand om nog even te zwemmen. Het strand was erg smal en erg druk dus het was wat ons betreft niet echt een optie om later op de dag met Joshua te gaan zwemmen.

Helaas hadden we op de camping geen zwembad, dat was nog wel lekker geweest.

Waar gaan we deze zomer heen..

Eerst hebben we ons afgevraagd of we überhaupt wel op vakantie moesten gaan met zo'n klein babytje. Je weet natuurlijk helemaal niet hoe zo'n kleintje ter wereld komt, ik bedoel, voor hetzelfde geldt heeft ze heel veel last van de bevalling en is ze helemaal niet happy. Gelukkig is dat niet aan de orde en doet Julia het heel erg goed.

Deze zomer is door de verhuizing een dure vakantie geen optie. Daarom kiezen we er nu voor om lekker met zijn vieren voor 2/3 weken naar Hongarije te gaan. We zijn er gewoon echt aan toe om even weg te gaan. Helaas is Center Parcs in de zomer ook heel duur, anders was dat wat mij betreft ook een leuke optie geweest. Voor het geld wat we kwijt zouden zijn voor een week Center Parcs, kunnen we 3 weken naar Hongarije en daar ook van eten en leven.

Wat nemen we mee..

We huren nu voor Julia een reiswiegje, helaas is Joshua daar nu te groot voor. Overigens past er ook maar één in de lig stand op de achterbank. Joshua heeft gelukkig ook een hele fijne autostoel dus dat gaat best goed komen onderweg.

We hebben voor Joshua een campingbedje gekocht met een verhoger erbij. Deze gebruiken we deze vakantie voor Julia. We kopen er een extra campingbed zonder verhoger bij. We hebben er uiteindelijk toch twee nodig. Bij het bedje van Joshua kochten we ook een aankleedblad. Joshua past daar echt niet meer op, maar Julia natuurlijk wel. Joshua verschonen we gewoon op een verschoonmat op de grond of op de bank.

We hebben ook een opvouwbare tafelhangstoel. Echt super handig! Bij de restaurantjes hebben ze altijd wel een kinderstoel, maar je weet het nooit! Ook in het huis gebruiken wij deze. Je kunt de stoel helemaal plat opvouwen dus hij neemt bijna geen ruimte in in de auto.

Ik neem voor beide kindjes een pak luiers mee, de rest koop ik daar.

In Hongarije is het biologische kindermerk Hipp heel goed te krijgen, dus voor Joshua neem ik verder niets mee qua eten en drinken. Ze hebben daar veel meer, en het is nog goedkoper ook. Ik neem alleen een potje broodbeleg van de Kleine Keuken mee.

Voor Julia heb ik eigenlijk verder niets nodig. Ik neem wel mijn kolf mee. Punt één om Joshua mee te kunnen voeden, en ook om te kunnen kolven mocht Juul ineens niet willen drinken ofzo, je weet het nooit.

Hoe pakken we de reis aan..

Waar we de vorige keer laat op de avond zijn gaan rijden, willen we nu eerder vertrekken, zo rond 15/16:00 uur. We stoppen dan om te eten en later nog een keer om de kindjes klaar te maken om te gaan slapen en hopelijk kunnen we dan de nacht doorrijden. Hopelijk komen we dan vroeg in de ochtend aan, het is namelijk ongeveer 13 uur rijden.

We boeken voor onderweg dus geen overnachting, maar mocht blijken dat het echt niet werkt met de kindjes, dan stoppen we natuurlijk en nemen we alsnog een hotel.

Ben jij ooit met een newborn op vakantie geweest? Waar ging je naartoe en hoe pakte je het aan? Let me know!