Waarom ik "tijdens en na de zwangerschap" foto's haat..

Gepubliceerd op 24 mei 2018 15:00

Je ziet ze overal opduiken, foto's van "fit moms". Trots showen zij hun afgetrainde lijven slechts weken na de bevalling. Ik haat ze! Niet die vrouwen hoor, ik bedoel, good for you als jij er tijd voor hebt om zo hard aan je lijf te werken. Ik haat het plaatje. Ik haat het gevoel dat het bij mij oproept en ik haat het dat dit blijkbaar het ideaal is waaraan voldaan moet worden.

10 dagen na de bevalling. Ik hoop voor deze mama dat haar buik op een dag gewoon verdwenen was, maar iets in mij zegt me dat dit niet zo is. 10 dagen na de bevalling, volgens mij ging ik toen voor het eerst weer naar buiten. Het was koud, druk met een baby, druk met kraam visite, het was er eerder ook gewoon niet van gekomen. Eigenlijk word ik gewoon een beetje boos als ik naar deze foto's kijk (oké en een beetje jaloers). Lieve mama op de foto, had je niets beters te doen? 

Mijn lijf na de bevalling..

8 weken na de bevalling ben ik voorzichtig weer en beetje gaan sporten. Twee keer per week een uurtje. Mijn buik van voor de zwangerschap was nog nergens te bekennen en waar ooit mijn buikspieren zaten, daar zat nu een soort buideltje van los vel. Mijn kleding van voor de zwangerschap lag nog ver in de kast weggestopt en ik had wat spijkerbroeken van mijn zwangere zusje geleend zodat ik de zwangerschapskleding in elk geval op kon ruimen. Zusje draagt 1 kledingmaat groter en kon door haar zwangerschap toch haar eigen kleding ook niet aan, ideale oplossing dus!

Na de bevalling was ik druk met mijn kindje, met het geven van borstvoeding en met het zoeken naar een ritme. Ik had echt geen tijd, en zin, om 4 dagen in de week uren in de sportschool door te brengen. Ik wilde voor mijn kindje zorgen! Mijn lijf, dat kwam wel.

Ik ben altijd best behoorlijk bezig geweest met mijn lichaam en was trots op mijn strakke buik. Ik ga echt niet zeggen dat ik er niet van baalde dat die buik verdwenen was. Ik had gehoopt dat het sporten me daarin zou helpen en had sneller resultaat verwacht. Dat was namelijk altijd zo geweest, als ik een klein beetje mijn best deed, zag ik al snel resultaat met sporten en het heeft me nooit echt veel moeite gekost.

Nu raakte ik natuurlijk ook al redelijk snel weer zwanger, maar mijn lijf is nooit meer hetzelfde geworden. Broeken droeg ik een maat groter, maar een enkele broek van voor de zwangerschap paste weer. Mijn buik bleef "blubberig". Mijn benen hadden best wat tekenen van cellulitis en mijn borsten waren alles behalve stevig en jong.

Op de foto hierboven is Joshua 6 maanden en zijn wij op vakantie. Als ik naar die foto kijk, dan weet ik dat ik mij echt niet hoef te schamen voor mijn lijf, maar het is niet het lijf dat ik ken. Nu sta ik natuurlijk ook voorover gebogen op de foto, maar mijn buikje hing rechtopstaand eigenlijk net zo.

Sporten..

Sporten heb ik de eerste 10 weken in een speciale warmtecabine gedaan omdat dit snel resultaat zou gegeven. En de resultaten waren er ook wel, maar niet zoals ik gehoopt had. De training bestond uit spieroefeningen en daarnaast kreeg ik voedingsadvies. Ik ben best wat centimeters verloren en ook de kilo's gingen wel, maar toch was mijn lijf veranderd. Voor ik opnieuw zwanger raakte was ik maar 3 kilo zwaarder als dat ik voor de eerste zwangerschap was, en toch paste mijn broeken niet. Mijn heupen zijn breder geworden.

Ik moet ook wel heel eerlijk toegeven dat ik na die 10 weken sporten, weinig meer gedaan heb. Ik kon me er ook gewoon niet toe zetten. Ik vond het heerlijk om lekker met mijn kindje bezig te zijn en had ook gewoon geen zin om te sporten. Joshua kwam tot ongeveer 9 maanden bijna elke nacht nog wel voor één, maar soms ook meerdere nachtvoedingen en was optijd weer wakker, ik was weer aan het werk gegaan en ook thuis ging het leven gewoon door. Ik had voor mijn gevoel dus ook wel wat beters te doen dan sporten.

Wel ging ik er vaak met de kinderwagen op uit. Boodschappen doen of even de stad in, dat deed ik vroeger altijd met de auto. Nu ging ik lekker lopen.

De foto's..

En dan vraag ik me af, geldt dat dan niet voor deze mama? Waren er geen andere dingen waar je je druk om kon maken in plaats van die strakke buik? Ik ga er niet om liegen, ik ben jaloers dat ze er zo fantastisch uitziet vlak na de bevalling, maar het kan toch niet gezond zijn? Je moet herstellen! Je lijf en hoofd de kans geven te wennen aan het nieuwe leven. Je lichaam heeft 9 maanden een topprestatie geleverd om jouw kleine wondertje te maken, geef het nu even rust!

Natuurlijk snap ik dat er een moment komt dat je je weer jezelf wilt voelen! Ik herken dat! Maar zo snel al? 

Borstvoeding..

Daarmee vliegen de kilo's eraf! Nou, bij mij niet hoor. De kilo's bleven lekker op hun plekje zitten en ik moest er echt mijn best voor doen om er wat af te krijgen. Op dieet gaan terwijl je nog voed is mij altijd afgeraden. Natuurlijk kan je op je voeding letten, maar "crashen" is slecht voor de productie. Daarnaast bestaat ook nog de kans dat de gifstoffen die vrijkomen met een streng dieet bij je kindje terecht komen en dat wilde ik natuurlijk niet. Nu is een crashdieet natuurlijk nooit een gezond idee, maar dat terzijde.

Ik probeerde braaf om genoeg water te drinken en gevarieerd te eten. Toch gaf alles bij elkaar niet het resultaat van de eerste foto's.

En nu..

Nu ben ik zwanger en alles behalve in shape. Ik ga er dan ook maar vanuit dat mijn lijf nu nog meer tijd nodig zal hebben. Omdat ik nu niet bepaald veel beweging krijg, zijn mijn spieren ook wat lui geworden. Dat merk ik aan alles. 

Ik ben zeker van plan om na de bevalling, na goed overleg met de fysio over hoe en wat, weer rustig het sporten op te pakken. Niet zozeer om mijn lijf terug te krijgen, maar om het te helpen herstellen en weer sterker te maken. Ik heb niet de illusie dat ik binnen de kortste keren mijn broeken van voor de eerste zwangerschap weer aan kan, misschien zullen ze zelfs wel nooit meer passen. En weet je, dat is oké. Mijn lijf heeft laten zien dat het topsport aankan! Namelijk het maken van kindjes en daar ben ik enorm trots op! Het zal zijn sporen op mijn lichaam nalaten en ik heb daar vrede mee.

Natuurlijk wil ik een gezond en sterk lichaam, en ik zal daaraan moeten werken. Ik vind ook dat ik, maar ook mijn kindjes het verdienen een fitte mama te hebben, maar betekend dat dan dat mijn buik weer zo strak moet zijn als toen ik 21 was? Of dat mijn benen en billen cellulitis vrij moeten zijn? Dat denk ik niet.

Dus, lieve mama van de foto, Good for you! Maar ik richt me liever op mijn kindjes!

Hoe herstelde jouw lijf na de zwangerschap(pen)? Kon jij snel je oude kleding weer aan? Of kon je net als ik bijna een compleet nieuwe garderobe aanschaffen? Let me know!


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.